Wydziałowy Społeczny Inspektor Pracy
Społeczna inspekcja pracy (SIP) jest służbą społeczną wybieraną i pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakład pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy (między innymi w Kodeksie pracy oraz Regulaminie pracy UWM). SIP reprezentuje interesy wszystkich pracowników w zakładach pracy, współpracuje z Państwową Inspekcji Pracy oraz zakładowymi organizacjami związkowymi.
Na wydziale Nauk o Środowisku funkcję Wydziałowego Społecznego Inspektora Pracy w latach 2018/2020 pełni
dr inż. Mariusz Szmyt
e-mail: mariusz.szmyt@uwm.edu.pl
tel. 89/524-51-33
pokój nr. 307, ul Oczapowskiego 5.
Wybrane uprawnienia społecznego inspektora pracy (zgodnie z ustawą o sip):
- prawo żądania informacji oraz okazywania dokumentów niezbędnych dla wykonania funkcji kontrolnych,
- prawo występowania o natychmiastowe usunięcie bezpośrednich zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników,
- prawo wydawania zaleceń, w tym w szczególności zaleceń wstrzymania pracy danego urządzenia technicznego lub określonych robót, prawo wpisywania uwag,
- prawo zwracania uwagi pracownikom w przypadkach naruszenia obowiązujących przepisów i zasad bhp,
- prawo występowania o odsunięcie pracownika od pracy w przypadkach braku wymaganych uprawnień kwalifikacyjnych niezbędnych do obsługi określonych urządzeń, czy też braku orzeczenia lekarskiego dopuszczającego do wykonywania pracy,
- udział w zespołach powypadkowych (jako strony równoprawnej) ustalających okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy,
- prawo wnioskowania do inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy o przeprowadzenie kontroli,
- prawo wnioskowania do inspektora pracy o wszczęcie postępowania w sprawach wykroczenie przeciwko prawom pracownika,
- udział w dokonywanych przez zakład pracy analizach przyczyn powstawania wypadków przy pracy, chorób zawodowych i innych schorzeń spowodowanych warunkami pracy,
- prawo uczestniczenia w kontrolach przeprowadzanych przez Państwową Inspekcję Pracy,
- prawo czuwania nad wykonywaniem decyzji i zaleceń organów nadzoru i kontroli warunków pracy, a w razie ich nie wykonania zawiadomienie tych organów,
- prawo uczestnictwa jako wiceprzewodniczący w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy,
- prawo opiniowania projektów planów poprawy warunków pracy i planów rehabilitacji zawodowej oraz kontrolowanie ich realizacji.
Zgodnie z decyzją (Nr 74/2016) Rektora UWM Wydziałowy Społeczny Inspektor Pracy jest przewodniczącym zespołu do spraw przeglądu warunków pracy na Wydziale NoŚ.
W sytuacji zaistnienia wypadku, stwierdzenia nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny warunków pracy, lub naruszenia uprawnień pracowniczych prosimy o kontakt z Wydziałowym Społecznym Inspektorem Pracy.
Przydatne informacje poświęcone zasadom bhp oraz ochrony uprawnień pracowniczych na UWM znajdą Państwo między innymi na stronach:
Dokumenty:
- REGULAMIN PRACY Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
- Ustawa z dnia 24 czerwca 1983 o społecznej inspekcji pracy
- Decyzja Nr 74/2016 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 23 listopada 2016 roku w sprawie powołania zespołów do spraw przeglądu warunków pracy na kadencję 2016-2020
- Protokół z przeglądu warunków pracy na Wydziale Nauk o Środowisku z dnia 22 grudnia 2016 r.
- Protokół z przeglądu warunków pracy na Wydziale Nauk o Środowisku z dnia 25 października 2017 r.